Some older reviews…..sorry, they are in dutch

27 Jan

Since 2010 I am writing articles and reviews for the dutch world music site http://www.mixedworldmusic.com

Here are some i wrote in 2010:

Marta Topferova – Trova

World Village / Harmonia Mundi

Als dochter van Tsjechische ouders, opgroeiend in een Latino-wijk in New York, beschouwt Marta Topferova zichzelf als een veelkleurige mix. Al jong werd ze beïnvloed door haar nieuwe culturele omgeving, leerde Spaans, en bestudeerde onder meer de viersnarige cuatro-gitaar. Topferova werd verliefd op de Latijns-Amerikaanse muziek, wat heel duidelijk te horen is op haar meest recente album Trova, met welke titel ze niet alleen refereert aan haar functie als troubadour, maar ook verwijst naar de gelijknamige Cubaanse muziekstroming. Met haar warme, sensuele stem brengt ze op authentieke manier zowel zelfgeschreven songs alsook nummers van anderen, zoals het mooie Mar y Cielo van Julito Rodríguez. Binnen een plaat vol liederen uit de Latijns-Amerikaanse traditie komt de plotselinge explosie van de Braziliaanse pandeiro in Largo el Camino een beetje uit de lucht vallen. Marta Topferova is zeker te beschouwen als een getalenteerde singer-songwriter. Helaas gebruikt ze haar gemengde achtergronden (nog?) niet om een nieuwe, eigen stijl te ontwikkelen. (Jeanne Schmartz)

The Rough Guide To Salsa Divas

World Music Network

Tegenwoordig telt de salsawereld veel sterke vrouwelijke sterren, en dan bedoel ik niet alleen maar zangeressen, zoals het van oorsprong in patriarchale maatschappijen was voorgeschreven, maar instrumentalisten, arrangeurs en componisten. Het is daarom jammer dat de samensteller van deze compilatie, Pablo E. Yglesais oftewel DJ Bongohead, vrijwel alleen zangeressen laat horen en niet ook ruimte geeft aan de diverse instrumentale ‘salseras’ – terwijl hij daar wel over rept in de liner notes. Een van de weinige vrouwelijke componisten op de cd is de Colombiaanse Mimi Ibarra (het nummer Descargando), die hits schreef voor onder anderen Tito Rojas. Hoewel de plaat dankzij de kwaliteit van de nummers een echte aanrader is, wekt vooral de bonus-cd van Yoko grote indruk. Met de hulp van Chino Nuñez en Willie Ruiz maakte zij een zeer swingend debuut: wie haar niet kent zou nooit denken dat haar pure latin sound door een Japanse gecreëerd is. Hier is geen sprake meer van romantische, ‘vrouwelijke’ muziek; dit is puur dansbaar. Volgens mij kunnen al deze salseras met hun sterke nummers en persoonlijkheden makkelijk met hun mannelijke collega’s concurreren. Een cd met salsavrouwen – hoe goed ook – zou niet eens nodig moeten zijn. (Jeanne Schmartz)

Vinicius Cantuaria – Samba Carioca

Naive / Pias

De in New York woonachtige singer-songwriter, componist en multi-instrumentalist Vinicius Cantuaria wordt vaak beschouwd als de leider van de post-bossa of post-brazilectro: een terugkeer naar akoestische Braziliaanse muziek. Al vaker kon hij op een samenwerking met jazzgrootheden rekenen, en ook op zijn nieuwste album Samba Carioca ontbreken die niet, mensen als Jesse Sadock, Bill Frisell, Brad Mehldau en Marcos Valle spelen op de plaat mee. In de meeste nummers klinkt weer een voor hem kenmerkend laid-back sambajazzgeluid. Een goed voorbeeld van deze rustige, dromerige sfeer zijn de nummers Berlin en het door Roberto Menescal en Ronaldo Boscoli geschreven Vagamente. Julinha de Botas, het enige instrumentale nummer, doet je aan Rio denken, met zijn stranden en de Corcovado. Jammer genoeg is dit prachtige, meest authentieke sambastuk het kortste van het album. Wie van percussieve Braziliaanse muziek houdt zal met dit album niet geheel aan zijn trekken komen, maar voor liefhebbers van intieme bossanova is dit album niet te versmaden. (Jeanne Schmartz)

Sofia Rei Koutsovitis – Sube Azul

World Village / Harmonia Mundi

Vanaf het eerste nummer – dat je direct nieuwsgierig maakt naar de rest – besef je als luisteraar dat Sube Azul geen alledaags singer-songwriteralbum is. Je voelt dat de Argentijnse, in New York wonende vocaliste Sofia Rei Koutsovitis meer dan slechts een goede zangeres is. Ze valt op door haar uitzonderlijk vermogen verschillende Latijns-Amerikaanse muziektradities met jazzharmonieën in complexe arrangementen te vermengen, zonder dat de melodieën hun mooie, lichte karakter verliezen. Ook is Koutsovitis is niet bang voor ongebruikelijke instrumentcombinaties, zoals bijvoorbeeld in de Afro-Peruaanse festejo El Mayoral van Wilfredo Franco Laguna, waar ze bas, trombone en percussie laat samensmelten tot een extreem ritmische begeleiding. Haar verfijnde stem wordt ondersteund door een internationale line-up aan musici, onder wie de Colombiaanse percussionist Samuel Torres, de veelzijdigeg cellist en trombonist Dana Leong, en bassist Jorge Roeder uit Peru. Met dit album, dat een duidelijk muzikaal concept paart aan een romantische boodschap, geeft deze opmerkelijke en getalenteerde artieste een indrukwekkend visitekaartje af. (Jeanne Schmartz)